5 Redenen om creativiteit te bespreken op kantoor

De essentie van creativiteit voor organisaties  

Veel organisaties zijn overtuigd van het belang van innovatie: zonder innovatie geen vooruitgang! Aan de oorsprong van elke innovatie staat de ontwikkeling en implementatie van een creatief idee. Dat maakt creativiteit de essentiële voedingsbron voor succesvolle ontwikkeling van nieuwe producten en diensten.

Organisaties hebben enorm veel baat bij een gezonde dosis creativiteit. Maar vaak genoeg is het een uitdaging om creativiteit de juiste aandacht te geven in de cultuur én dagelijkse hectiek van een organisatie. Dat is enorm zonde. Hieronder geef ik 5 redenen waarom het belangrijk is creativiteit bespreekbaar te maken van op de werkvloer!

1. Creativiteit is volledig van de organisatie afhankelijk
Een bekend onderzoeker van creativiteit, Mihaly Csikszentmihalyi, had een mooie metafoor om het belang van randfactoren te verduidelijken als het gaat over creativiteit:
“Het bestuderen van creativiteit door te kijken naar alleen de persoon is net als proberen te begrijpen hoe een appelboom een appel maakt terwijl je alleen naar de boom zelf kijkt en niet naar de appel, de zon en de grond die het leven van die boom mogelijk maken”.
Een organisatie is in dit geval als de zon en de grond voor een idee (appel). Als je meer of gezondere ideeën wilt, zal de gehele organisatie zich in dienst moeten durven stellen van creativiteit. Één van de belangrijkste manieren om dit voor elkaar te krijgen,Creative coffee is door er met de hele organisatie over te praten op kantoor.

2. Het helpt definiëren wat creativiteit voor de organisatie betekent
Vaak fronst men de wenkbrauwen als er wordt voorgesteld ‘creatiever te zijn’ in de organisatie. Dat komt omdat mensen een heel eenzijdig beeld hebben bij creativiteit: het zou gaan om ludieke uitjes, zitzakken, overal post-its en uren ‘out of the box denken’. Te weinig organisaties zien in dat creativiteit evengoed een manier is om flexibeler te kijken naar problemen waarmee je ook tot impactvollere resultaten kan komen. Het is dus belangrijk dat iedereen in de organisatie begrijpt wat creativiteit is, waarom het van belang is, en hoe je op een succesvolle manier tot meer creativiteit komt. Daarvoor is het nodig het gesprek aan te gaan.

3. Alles wat je aandacht geeft groeit
Ok, dus de doelstelling om ‘creatiever te zijn’ is misschien wel uitgesproken bij de jaarlijkse presentatie van de directie. De overtuiging dat creativiteit een belangrijke bijdrage kan leveren aan de organisatie is er. Maar waarom komt het dan zo moeilijk van de grond? Dit kan te maken hebben met dat het onderwerp te weinig op dagelijkse basis besproken wordt. Het blijft bij die ene presentatie, waardoor aandacht wegebt, men overgaat op de waan van de dag, de overtuiging uitblijft en resultaat onderbelicht blijft. Maar alles wat je aandacht geeft, groeit! Dus door er vaak over te praten, door actief te oefenen en positieve verhalen te delen, zul je zien dat creativiteit relevant wordt gemaakt in de dagelijkse werkzaamheden.

4. Samen kun je (veel meer) barrieres wegnemen
Organisaties hechten voor succesvolle besluitvorming veel belang aan ratio en feiten. Medewerkers worden ook “getraind” in het zoeken naar de waarheid en het beoordelen van opties. Dit laat meestal weinig ruimte voor creativiteit. De werelden van ‘oordelen’ en ‘flexibel denken’ mengen namelijk net zo moeilijk als olie en water.
Om ze beiden een kans van slagen te geven, is het goed om bewust te bespreken wat jou en collega’s weerhoudt van creatief denken en doen. Hoe kun jij een collega helpen creatiever te zijn? Wat kan jouw manager doen om jouw ideeën te begeleiden? Wie overtuigd jou te vertrouwen op jouw creativiteit in jouw baan?

 

5. Mensen in creatieve organisaties zijn loyaler en blijer
We hebben allemaal de wens om creatieve uitdagingen aan te gaan. Voor iedereen kan die uitdaging zich op een andere manier manifesteren. Of het nu gaat om het kraken van een lastige business case, het zoeken naar een oplossing voor een logistiek probleem, het vinden van een nieuwe klantengroep of het zo snel mogelijk verhelpen van een technische foutmelding. Wanneer een organisatie in staat is ruimte te bieden om te ontdekken en risico’s te nemen, zullen medewerkers dat vertrouwen waarderen en inzetten in het belang van de organisatie. En onderzoek wijst uit dat mensen in creatieve organisaties tevredener zijn, het gevoel hebben dat hun werk ertoe doet en daarmee ook loyaler zijn naar de organisatie.

Kortom, er zijn dus goede redenen te noemen waarom het zo belangrijk is dat het thema creativiteit aan bod komt op de werkvloer. Begin er dus ook gewoon eens over bij jouw volgende meeting of koffiegesprek.

Mocht je benieuwd zijn hoe creatief jouw organisatie nu al is, maak dan nu gelijk deze Creativiteitstest.nl te doen! Je krijgt daarna een persoonlijk rapport met resultaten én een aantal handige tips die je verder helpen om de discussie binnen de organisatie te voeden.