Blijf relevant, start met Design Sprints!

Dé uitdaging voor organisaties

Veel organisaties staan voor dezelfde uitdaging: hoe blijf je relevant voor klanten? Dit is misschien wel de belangrijkste vraag om te beantwoorden, want het geeft de organisatie haar bestaansrecht. Om relevant te blijven moet je tot waardevolle oplossingen komen op basis van vernieuwende ideeën. Als jij het niet doet, is het een kwestie van tijd tot een ander jouw plek inneemt.
Het goede nieuws is: aan ideeën is vaak geen gebrek. Een rondje door de organisatie kan al heel wat inspiratie opleveren. Het is echter de vraag in hoeverre teams in staat zijn om de juiste ideeën te selecteren voor ontwikkeling. En hoe weet je wat juist is?

De voornaamste reden dat een oplossing niet aanslaat, heeft niets te maken met slechte marketing of verkeerd technisch ontwerp. Het is een kwestie van de product-marktcombinatie die niet past bij wat een gebruiker zoekt. Er worden in het proces aannames gedaan over de wensen van de gebruiker, om er vervolgens na veel ontwikkeltijd (en geld) achter te komen dat er iets gemaakt is waar niemand op zit te wachten. Enorm zonde. Het sneller kunnen valideren van ideeën bij gebruikers is dan ook een zeer kosteneffectieve manier om onnodige tijd- en geldverspilling tegen te gaan. En dát is nu precies wat een Design Sprint doet.

Vind een oplossing in 5 dagen

Een Design Sprint is een methode die oplossingen biedt voor belangrijke vragen, in slechts 5 dagen. De methode helpt teams bij het ontwerpen, prototypen én testen van ideeën op basis van de reacties en feedback van échte klanten.

Tijdens een Design Sprint simuleert een klein team (liefst 5-7 personen) een volledig ontwikkelproces in slechts 5 dagen. De structuur van een Sprint is gebaseerd op de beste principes voor productontwikkeling en schakelt daarbij alle overbodige afleiding uit. Het zorgt voor focus en een optimaal gebruik van tijd en middelen.

Zo biedt een Sprint multi-disciplinaire ontwikkelteams een framework om ideeën vroegtijdig te valideren. Op basis van feiten krijg je duidelijkheid over wat de juiste ideeën zijn om te ontwikkelen. En dit alles in 5 dagen, in plaats van weken of maanden. Hiermee wordt ook het afstemmen van doelstellingen makkelijker en voorkom je fouten in een later stadium. Design Sprints zorgen voor precies de validatie die nodig is om de kansen op succes te maximaliseren dat je een oplossing ontwikkelt die een klant ook daadwerkelijk wil. En dat is wat telt.

Uitgevonden en geoptimaliseerd door Google

Design Sprints zijn uitgevonden door teams bij Google Ventures, de investeringstak van Google. Zij investeren al jaren in startups. Steeds vaker zochten de startup teams hulp bij het bepalen van de doelstellingen voor hun productontwikkeling, waarna een Google designer hen tijdelijk kwam adviseren. Dit bleek een succesvolle aanpak en hieruit is de Design Sprint voortgekomen. Na vele tientallen iteraties en successen, waaronder bij startups Uber en Nest en in de ontwikkeling van Google Hangouts, is het proces verder geoptimaliseerd. Meer informatie over het ontstaan kun je vinden op www.gv.com/sprint.

Design Sprints vinden hun oorsprong in twee belangrijke concepten. De ‘sprint’ verwijst naar een Agile manier van werken waarbij in korte tijd en met veel focus ontwikkeldoelen worden gerealiseerd. De term ‘design’ is een verwijzing naar het vakgebied van ‘design thinking’, wat zich kenmerkt door klantgerichte ontwerpprincipes. Maar op basis van de ervaringen binnen Google zijn er elementen van innovatie, strategie en gedragswetenschappen toegevoegd die het proces completer maken voor het beoogde doel.

Sprinten naar succesvolle oplossingen

Design Sprints worden gebruikt door teams die een oplossing zoeken voor een probleem. Vaak gaat het hierbij om het verbeteren van bestaande oplossingen of het ontwikkelen van nieuwe, maar zeker niet altijd. Ze kunnen ook worden toegepast voor een succesvolle startfase van een project, om een nieuwe organisatie richting te geven of om prioriteiten te bepalen op basis van klantenwensen.
Design Sprints hebben hun waarde bewezen voor een breed scala aan uitdagingen in organisaties, van klein tot groot, in allerlei sectoren. Kijk vooral ook eens naar de inspirerende succesverhalen zoals verzameld op www.sprintstories.com.

Een Design Sprint biedt een energiek proces en zorgt voor focus en een verbeterd lerend vermogen van een team. In veel gevallen zijn Design Sprints daarmee een vast onderdeel geworden van ontwikkelings- en veranderingstrajecten. Door Design Sprints verandert de manier van werken in vooruitstrevende organisaties die ook in de toekomst relevant willen blijven. Is jouw organisatie er al klaar voor?

1 antwoord

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Vaak worden hiervoor kansen gezocht in het lanceren van succesvolle innovaties. In een eerder artikel heb ik een indruk gegeven van hoe Design Sprints organisaties hier heel goed bij kunnen helpen. Een […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord